This essay aims to identify some specific images of childhood in the Italian cinema of the 1910s, with particolar attention to the representation of the child in relation to the Risorgimento and post-unitary wars (the Italo-Turkish war and, above all, the First World War). The aim is to check how the mise-en-scène of childhood in films like Il sogno di un bimbo d’Italia, La guerra e il sogno di Momi, Bandiera bianca orientates the project of ideological construction of children promoted by the hegemonic cultures of Liberal Italy.

Piccoli angeli, martiri e sognatori. Immagini d'infanzia nel primo cinema italiano

Silvio Alovisio
2018-01-01

Abstract

This essay aims to identify some specific images of childhood in the Italian cinema of the 1910s, with particolar attention to the representation of the child in relation to the Risorgimento and post-unitary wars (the Italo-Turkish war and, above all, the First World War). The aim is to check how the mise-en-scène of childhood in films like Il sogno di un bimbo d’Italia, La guerra e il sogno di Momi, Bandiera bianca orientates the project of ideological construction of children promoted by the hegemonic cultures of Liberal Italy.
2018
35
23
35
Infanzia nel cinema: Cinema muto italiano
Silvio Alovisio
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Alovisio.pdf

Accesso riservato

Tipo di file: PDF EDITORIALE
Dimensione 187.19 kB
Formato Adobe PDF
187.19 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/2318/1710569
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact