Benjamin Britten (Lowestoft, Suffolk, 1913 - Aldeburgh 1976) was the greatest English composer of the twentieth century and one of the outstanding musicians of his age. The paper explores Billy Budd, a great sea opera (with Peter Grimes, the masterpiece of the English composer) in which Britten's big lifelong themes – justice and injustice, outraged innocence and the individual's struggle against society – were so well matched to his genius that the world has appreciated them for several generations. Besides the essay examines the transformation and the differences of Captain Vere’s character from the literary text of Herman Melville’s Billy Budd to its adaptation into a libretto made by Eric Crozier and E.M. Forster. Benjamin Britten (Lowestoft, Suffolk, 1913 - Aldeburgh 1976) è considerato la figura più notevole della musica inglese del Novecento. Il contributo si sofferma su Billy Budd, una grande “opera marina” (insieme al capolavoro del musicista inglese, Peter Grimes) in cui i grandi temi ricorrenti nella poetica di questo autore – la denegata giustizia, l’innocenza oltraggiata e la lotta dell’individuo contro la società – sono stati presentati con un’efficacia tale da assicurarne un costante apprezzamento di critica e pubblico. L’articolo analizza inoltre la ‘metamorfosi’ subita dal personaggio del Capitano Vere dal racconto di Melville al libretto operistico di Edward Morgan Forster e Eric Crozier.
Billy Budd dal racconto di Melville all’opera di Britten: riflessioni sulla sconfitta della giustizia
Riberi M
2022-01-01
Abstract
Benjamin Britten (Lowestoft, Suffolk, 1913 - Aldeburgh 1976) was the greatest English composer of the twentieth century and one of the outstanding musicians of his age. The paper explores Billy Budd, a great sea opera (with Peter Grimes, the masterpiece of the English composer) in which Britten's big lifelong themes – justice and injustice, outraged innocence and the individual's struggle against society – were so well matched to his genius that the world has appreciated them for several generations. Besides the essay examines the transformation and the differences of Captain Vere’s character from the literary text of Herman Melville’s Billy Budd to its adaptation into a libretto made by Eric Crozier and E.M. Forster. Benjamin Britten (Lowestoft, Suffolk, 1913 - Aldeburgh 1976) è considerato la figura più notevole della musica inglese del Novecento. Il contributo si sofferma su Billy Budd, una grande “opera marina” (insieme al capolavoro del musicista inglese, Peter Grimes) in cui i grandi temi ricorrenti nella poetica di questo autore – la denegata giustizia, l’innocenza oltraggiata e la lotta dell’individuo contro la società – sono stati presentati con un’efficacia tale da assicurarne un costante apprezzamento di critica e pubblico. L’articolo analizza inoltre la ‘metamorfosi’ subita dal personaggio del Capitano Vere dal racconto di Melville al libretto operistico di Edward Morgan Forster e Eric Crozier.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
RIBERI_ESTRATTO (1).pdf
Accesso riservato
Dimensione
349.92 kB
Formato
Adobe PDF
|
349.92 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.